Het leven van een politicus

Pendelen tussen Denk Haag en Twente. Tussendoor nog even naar het buitenland. En Trump of Erdogan hoeven maar iets te zeggen of zijn telefoon staat roodgloeiend.HantenBroeke (800x600)

Han ten Broeke, lid Tweede Kamer en buitenlandwoordvoerder van de VVD, ervaart dit al jaren als politicus aan den lijve. Gelukkig is er één plek waar hij echte rust vindt: ‘Ik kan overal wonen en leven, maar er is maar één thuis en dat is mijn plek in Twente’. Ik ging bij hem op bezoek samen met fotografe Marieke. Het werd een leuk en open gesprek. Voor het resultaat nog even geduld. Begin juni staat het in het zomermagazine van Twentelife. Ik kijk er naar uit!

Posted in Communicatie | Comments Off on Het leven van een politicus

Nooit reactie?!

Inmiddels schrijf ik vijf jaar voor Landschap Overijssel. Onder meer mooie verhalen voor hun donateursmagazine. En hoe leuk is het dan om je verhaal terug te lezen, opgemaakt en wel!

Laatst kreeg ik een complimentje van mijn opdrachtgever: ”We krijgen eigenlijk nooit LandschapOverijssel_interviewreactie op je teksten’. Nu denk je vast: dat is toch juist niet goed? In dat geval is het juist hartstikke positief: voor publicatie laten zij de verhalen lezen door diegenen die ik geïnterviewd heb. Klopt het, staan er geen rare dingen in? En die mensen zijn altijd erg te spreken over mijn verhalen. Als feedback gaven ze dat ik goede vragen stel en hun verhaal goed verwoord. Voor mij heel fijn om te horen. Dus, geen reactie kan ook goed bericht zijn.

Posted in Communicatie | Comments Off on Nooit reactie?!

Deze drie dingen doen wonderen voor je verhaal

Marga, Saskia, Petra en Janny hebben één ding gemeen: zij gaven zich op voor de Libelle-rubriek ‘7 jaar jonger’. Het resultaat was verbluffend. Wat een
beetje make-up, een andere bril en goed geknipt haar al niet doen! ‘Zijn ze het echt wel?’ vroeg ik kritisch
kijkend af.

Als tekstschrijver voel ik mij geregeld Rob Peetoom, bekend van zijn luxe haar- en make-upsalons. Waarom? Veel verhalen krijgen ook van mij een frisse en energieke look. Hoe? Een beetje kleur (lees: afwisseling in tekst), een ander outfit (lees: originele invalshoek) en de schaar (lees: schrijven = schrappen) maken ook hier het verschil. metamorfose-tekst_idee

Onlangs nog. VAYA Projects, projectwikkelaar van luxe appartementen en chalets in Oostenrijk, benaderde mij voor hun verkoopbrochure. ‘Het is te zakelijk en teveel van hetzelfde’ was het bezwaar van de opdrachtgever. ‘Het mag veel vlotter’. 

Dus ging de schaar erin, de kwast erover heen en het grijze jasje
eruit. Resultaat? Een vlotte tekst, lekker te lezen, helder en zonder poespas. Opdrachtgever tevreden.

Deze drie dingen doen wonderen voor je verhaal

Variatie
• Wissel lange en korte zinnen af.
• Gebruik synoniemen (in het voorbeeld van het resort, wissel af met appartementen en chalets, het complex, het paradijs of de locatie)
• Schrijf menselijk en ga dicht bij de lezer staan. Wat spreekt hem aan?
• Als het verhaal het toelaat: een opsomming

2. Verrassingseffect
Begin vooral niet steeds met ‘Wij doen..’, Wij kunnen voor u..’. Maar stel eens een vraag? ‘Wat zou u doen als…’ ‘Heeft u dat gevoel ook?’
Wat ook werkt: Gewoon één of twee woorden en dan punt. Even wennen? Valt best mee.
En bekijk het eens vanuit een andere invalshoek. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘de voordelen van..’ maar zeg ‘Maar waarom zou u uw geld in een Oostenrijks appartement steken?’ 

3. Kleur
Geef je verhaal kleur. Denk aan mooie afbeeldingen. Maar ook door figuurlijk tot de verbeelding te spreken. Gebruik woorden die originele associaties oproepen. Waar denk je aan als je de witte pistes ziet? Schrijf met je zintuigen: proef, hoor, voel, ruik, zie. Uiteraard alles zonder te overdrijven!

Probeer het eens zelf. Kom je er toch niet helemaal uit. Bel of mail mij.

 

Posted in Communicatie, Copywriting, Creativiteit, Magazines, storytelling, Taal & tekst, Tekst schrijven, Tips | Comments Off on Deze drie dingen doen wonderen voor je verhaal