Altijd leuk: wollige taal

Wij Nederlanders staan er om bekend direct te zijn. We winden er geen doekjes om en professionele tekstzeggen wat we denken en vinden. Totdat we een verhaal op papier moeten zetten; dan schieten veel mensen opeens in de hoe-zeg-ik-met-zoveel-mogelijk-woorden-zo-min-mogelijk stand.

Mooi voorbeeld (gelezen op een site van een kozijnenleverancier):
Door de perfecte samenwerking met onze leveranciers zijn wij in staat u naar volle tevredenheid van dienst te zijn, mede door de service en aftersales.

Zouden de verkopers dit ook zo zeggen als ze met de klant in de showroom staan? Zeer waarschijnlijk niet. Nee, dan vertellen ze hun klant waarschijnlijk zoiets als:
We werken nauw samen met onze leveranciers. En daardoor kunnen we u precies leveren wat u wilt. En zijn de kozijnen eenmaal geplaatst, dan komen we nog een keer langs om te kijken of alles naar wens is. Service van het huis’. 

Dit laatste kun je prima op je website of in je brochure zetten. Niets mis mee. Sterker nog, het is duidelijker voor je bezoekers en het leest veel prettiger. Gewoon doen dus!

Posted in Communicatie | Comments Off on Altijd leuk: wollige taal

Drie feiten die je moet weten over SEO

Feit 1:
Een SEO-tekst is pas effectief als je een doel stelt. Wat wil je dat bezoekers doen als ze opseo tekst Google

je site zijn? Staar je niet blind op het aantal zoekopdrachten of bezoekers, maar begin bij het stellen van doelen. Als ik een SEO tekst schrijf ….. dan wil ik…..

Feit 2:
Meer klanten? Dan moet je op de juiste tijd en op de juiste plek staan. Stel, je moet smoothies verkopen. Waar ga je dan staan? Op CS Amsterdam, een gezondheidsbeurs of de weekmarkt? Je denkt wellicht: ik ga naar CS Amsterdam, lekker veel mensen. Je bent niet de enige. We kiezen vaak we de plek die de meeste bezoekers trekt. Maar daar zijn ook je concurrenten. Waarom niet op een plek waar je niet één van de velen bent? Maar waar je wel de juiste klanten treft? Ook op internet zijn er altijd wel gaatjes te vinden. Plekken waar jouw kraam misschien minder voorbijgangers krijgt, maar wel net zoveel klanten.

Feit 3:
Schrijf niet voor Google, maar voor je klanten. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Je bezoekers zitten niet te wachten op onpersoonlijke en gekunstelde teksten waarin je los gaat met zoekwoorden. Nee, zij willen gewoon een goed verhaal. Eentje waardoor ze een goed gevoel bij jou krijgen.

Posted in SEO, Social media, Tekst schrijven, Websites | Comments Off on Drie feiten die je moet weten over SEO

Volle bak bij workshop

Hoe zorg je voor publiciteit? Een persbericht, waar moet ik op letten? Wat kan ik allemaal persberichten, social media, communicatieplanmet Facebook? Vragen waar veel vrijwilligersorganisaties mee worstelen. Via Vie Welzijn vroeg mij en mijn collegaatje Mirjam Schreuders (op foto) om samen een workshop te geven PR & Communicatie. Wat we behandeld hebben? Het communicatieplan (de meeste organisaties hebben er geen), persberichten, een jaarplanning en social media. Zestien deelnemers konden maximaal meedoen, en die waren er ook. Enthousiast en vol overgave zijn ze aan de slag gegaan, het is niet voor niets een workshop. Het resultaat? Ze zijn naar huis gegaan met een concept communicatieplan, tips voor persberichten en Facebook. Maar vooral ook met veel inspiratie en nieuwe ideeën!

Posted in Communicatie | Comments Off on Volle bak bij workshop