Wat is de beste dag en tijd om een bericht op Twitter en Facebook te plaatsen?
Uiteraard is hier onderzoek naar gedaan en wel door bit.ly. Zij kwamen tot de volgende resultaten:
Ga je voor veel clicks?
Tweet dan op maandag tot en met donderdag, tussen 13.00-15.00 uur. Dit geeft het beste resultaat op Twitter.
Voor Facebook geldt dat berichten geplaatst tussen 13.00-16.00 uur het beste werken, met als piek woensdag 15.00 uur.
Piekuren op Twitter & Facebook?
Op Facebook is het drukst midden in de week tussen 13.00-15.00. Het bezoek neemt toe zo rond 09.00 uur ‘s ochtends en wordt minder na 16.00 uur. Wat betreft Twitter: ook hier zien we pieken tussen 09.00-15.00 uur, maandag tot en met donderdag.
Maar betekent veel clicks ook een hoge engagement?
Nee. Veel clicks is geen garantie voor de hoogste betrokkenheid van je volgers/fans. Sterker nog, uit onderzoek van Buddy Media blijkt dat berichten buiten kantoortijden 20% meer engagement opleveren. Op donderdag, vrijdag en zondag is de engagement over het algemeen het hoogst. De engagement is 18% hoger op donderdag en vrijdag.
Per branche verschillend
Hoeveel engagement is echter wel afhankelijk van de branche waar je actief in bent. Voor retail en sport is zondag een goede dag om te posten. Daarentegen kunnen bedrijven in de health & beauty beter op donderdag posten. En de zakelijke en financiële dienstverlening kan het best op woensdag en donderdag een bericht plaatsen.
3 Tips voor beheerders:
1. Wees ook buiten kantoortijden actief op Facebook als bedrijf.
2. Bedenk goed wanneer jouw belangrijkste fans/volgers het meest actief zijn.
3. Experimenteer! Als je veel nieuwe fans erbij hebt, kan het engagement moment ook verschuiven.
(bronnen: bit.ly, Buddy Media)