Hoe schrijf je een boeiende tekst over een ‘saai’ product/dienst?

Geen enkel product of dienst is saai of heel gewoon. Waarom niet? Nou, simpelweg omdat er altijd wel iets interessants te melden is over een product, dienst, activiteit, et cetera. Het wordt pas saai door de wijze waarop er over geschreven is of over verteld wordt.

Wonderzeep
Iedere zomer is er een standwerkerswedstrijd op de markt in Rijssen. Een wedstrijd waarbij de marktverkopers zo goed mogelijk hun product aan de man moeten brengen. Wie het meeste publiek trekt, is de winnaar. En dat is een hele kunst. Wonderzeep, vlijmscherpe messen en onverwoestbare pannen aan de man te brengen. Gewone, bijna ‘saaie’ producten. Totdat je een goede standwerker erover hoort vertellen. Dan wordt die zeep opeens een stuk interessanter en ja, het werkt echt!

Voorbeeld van saaie tekst
Met een website, folder, brochure of brief is het niets anders. Het is maar hoe je het de lezer vertelt. Een voorbeeld:
– Doordat wij in tegenstelling tot de bekende leveranciers niet gespecialiseerd zijn in één productgroep maar veel maatwerk maken uit verschillende soorten kunststof hebben wij veel relaties in de kunststoffenmarkt.

Dit is een hele lange zin en als lezer raak je halverwege al snel de weg kwijt. En aan het eind denk je ‘Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?’ Maar het kan ook anders, wat de boodschap  interessanter maakt en duidelijker maakt.

Voorbeeld hoe het ook kan
– Waarom kunt u bij bedrijf Jansen besparen? Omdat wij niet gespecialiseerd zijn in één productgroep, maar maatwerk leveren. Zo kopen wij regelmatig grote partijen kunststof op. En daarmee maken wij voor u kozijnen in diverse maten. Tegen aantrekkelijke prijzen én met dezelfde garantie als de bekende kozijnenleveranciers.

Ondanks dat je met je website, folder of brief geen direct contact hebt met de lezer en dus niet zoals de standwerker, kan reageren op je publiek, kun je wel degelijk je lezer boeien en overtuigen.

De kunst is om:
– altijd de juiste vragen te stellen (wat wil de lezer eigenlijk weten, welke vragen zou hij stellen?),
– de antwoorden op de vragen eenvoudig en helder te omschrijven.

Nog een laatste tip:
Hoe kom je erachter welke vragen je lezers stellen of kunnen stellen? Kijk hiervoor eens op fora, discussiesgroepen of stel de vraag in Google. Dan krijg je vanzelf meer inzicht in populaire zoekwoorden en vragen.

 

This entry was posted in Taal & tekst and tagged , , , , . Bookmark the permalink.