Facebook wordt steeds vaker ook zakelijk ingezet. En niet voor niets. Je komt snel in contact met je klanten. Maar hoe zorg je dat je bedrijfspagina succesvol is? Waar moet je op letten?
1. Informatiepagina
Op de informatiepagina vul je de gegevens van je bedrijf in. Onder de profielfoto staan de eerste 140 tekens.Houd deze tekst dus kort. Op de informatiepagina geef je vervolgens zoveel mogelijk informatie en contactgegevens. Vergeet vooral niet een link naar je website te plaatsen.
2. Beeld
Welk beeld gebruik je als profiel- en omslagfoto? Dit beeld moet duidelijk aangeven waar jouw bedrijf voor staat en herkenbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan het logo. Er is wel een aantal regels betreffende de omslagfoto:
– geen prijs- en verkoopinformatie
– geen contactgegevens
– geen call-to-actions zoals vertel verder of like ons
– geen visuele elementen zoals een pijl die weer wijst naar call-to-actions
– geen beelden die in strijd zijn met het auteursrecht van derden.
3. Conversatie
Het is leuk dat je als bedrijf op een eenvoudige manier contact hebt met je klanten. Het is wel belangrijk dat je niet alleen zendt, maar ook zorgt voor conversatie. Reageer op reacties van klanten, doe mee aan discussies, wees actief. Je klanten waarderen dit.
4. Inhoud
Facebook is niet het verzamelen van zoveel mogelijk fans en likes. Natuurlijk is dit leuk, maar het gaat vooral om inhoud. De informatie die je geeft op Facebook moet aansluiten bij de uitstraling van je bedrijf, maar vooral bij je klanten. Denk dus van te voren goed na wat je op Facebook wilt communiceren en wat je je klanten wilt bieden.
5. Exclusieve inhoud
Waarom worden mensen fan van jouw Facebook? Natuurlijk omdat ze meer willen weten over je bedrijf en nieuwe producten en diensten. Maar wat jouw Facebookpagina juist ook interessant maakt, zijn bijvoorbeeld filmpjes, tips en whitepapers. Ook acties zijn interessant. Wel zijn hier regels aan verbonden. Bekijk de regels op Guidelines Facebook.
Checklist_12verbeterpunten_Facebook (infographic)