Sinds de komst van sociale media heeft de nieuwsbrief moeten inboeten aan waardering. Met Twitter en Facebook bereik je toch een veel groter publiek? Bovendien wordt een nieuwsbrief toch niet gelezen. Dat zijn veelgehoorde opmerkingen. Niets is echter minder waar. Sterker nog, de nieuwsbrief werkt 41 x beter dan Facebook en Twitter. Tijd voor revival van de nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte, volg ons op Facebook en Twitter. Dat is wat veel bedrijven op hun website melden. Helaas, het allerlaatste dat gebeurt is dat je op de hoogte blijft. Een bedrijf of persoon volgen via Facebook betekent niet automatisch dat je alle berichten ziet. Stel dat je even geen tijd hebt om op een bericht door te klikken of er waren gewoon een paar berichten die je minder interessant vond. Dan kan het maar zo dat Facebook dat interpreteert als ‘geen interesse’ en dus bepaalt Facebook dat je geen berichten meer krijgt te zien van dat bedrijf.
Wat Twitter betreft; Twitter is realtime. Stel, bedrijf X twittert om 10.00 uur, maar jij kijkt pas om 13.30 uur. Wellicht scroll jij nog even alle tweets door van de laatste vier uur. Maar de meeste mensen doen dat niet. Tweet gemist dus! Twitter is leuk voor echt realtime nieuws, maar niet geschikt voor duurzame content.
De voordelen van de nieuwsbrief
Als je zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen wilt bereiken, kun je niet om de oude, vertrouwde elektronische nieuwsbrief heen.
Enkele voordelen van de nieuwsbrief ten opzichte van Facebook en Twitter:
- Er is in de nieuwsbrief geen afleiding. De omliggende content is jouw content. Vergelijk dit met Facebook en Twitter, waar rondom jouw bericht concurrerende berichten staan die om evenveel aandacht smeken, en de conclusie is snel gemaakt.
- De data die het oplevert zijn gepersonaliseerd. Je hebt een heel goed beeld van wie welke inhoud heeft aangeklikt. Bij Facebook en Twitter weet je alleen hoeveel traffic van welke sociale netwerken afkomstig is, niet wie er doorgeklikt heeft.
- Jouw content is daar, altijd, in de inbox van diegene die zich geabonneerd heeft. Bij Twitter is het daar eventjes, in de stream van je volger, maar is je volger daar ook op dat ogenblik? En bij Facebook is het nog erger. Daar weet je niet eens of het ooit gezien zal worden door iemand die je geliked heeft. Daar ligt je lot in handen van Facebook en zijn algoritme die om de zo veel tijd verandert, dus daar kun je ook geen peil op trekken.
Het is bewezen! door McKinsy
Dat nieuwsbrieven nu ook echt effectiever zouden zijn dan sociale media bevestigt nu ook een nieuwe studie van McKinsy die net verschenen is: Why marketers should keep sending you e-mails. En waarom moeten marketeers blijven mailen volgens McKinsey? Vrij eenvoudig: omdat e-mailmarketing 40 keer efficiënter blijkt te zijn dan de combinatie van Twitter en Facebook. Er mag wat foutenmarge opzitten, de conclusie lijkt duidelijk.
Einde Twitter, leve de nieuwsbrief?
Om nu meteen te stoppen met Facebook en Twitter moet je zeker niet doen. Integendeel. Met Facebook en Twitter kun je nog steeds heel veel mooie dingen doen. Maar besef dat ‘volg ons op Facebook en Twitter’ niet hetzelfde betekent als ‘blijf op de hoogte van onze organisatie.’ ’Volg ons op Twitter en Facebook’ betekent ‘we laten van ons horen en hopen dat je ons tegenkomt tussen alle andere berichten. Of dat er wellicht iemand anders ons bericht deelt en dat je ons alsnog tegenkomt.
Een nieuwsbrief betekent dat je als organisatie het heft in eigen handen neemt én houdt!
(met dank aan frankwatching.nl)