Tekstschrijven = oprechte interesse
Onlangs kreeg ik een mooi compliment van een klant. “Ik ben aangenaam verrast door je tekst”, vertelde hij. Nu zijn al mijn klanten tot nu toe erg tevreden, gelukkig. Daar werk ik ook hard voor. ‘Maar waarom maakte juist deze klant mij zo blij?’, vroeg ik mijzelf af. Het kwam door een opmerking van hem tijdens onze eerste kennismaking. Even ter informatie, voor deze klant had ik niet eerder teksten geschreven. En nu vroeg hij mij een mailingtekst op te stellen, liever gisteren dan vandaag, voor een nieuw door hem bedacht concept. Tijdens ons kennismaking vertelde hij dat een andere tekstschrijver al wat op papier gezet had, maar daar was hij niet tevreden over. De tekst was te lief. Hij wilde juist wat pittigs. Nou, aan mij de taak dus om erachter te komen wat hij ‘lief’ vindt en wat hij juist als ‘pittig’ zag.
En het is dus gelukt! Hij was aangenaam verrast. “Precies goed, niet te opdringerig, maar het triggert de ontvanger wel”, waren zijn woorden. Wat mij zo blij maakte, is dat het gelukt is de juiste snaar te vinden in tegenstelling tot de andere tekstschrijver. Dit heb ik vaker gehoord van opdrachtgevers. En dat zette mij aan het denken. Hoe komt het dat ik als tekstschrijver de juiste snaar raak?
Volgens mij is het antwoord eigenlijk heel simpel: houd van je vak, heb plezier, wees oprecht geïnteresseerd in je klant en wat hij/zij doet. Als tekstschrijver voel ik mij bevoorrecht. Ik mag bij heel veel bedrijven, van hypotheekadviseurs en keukenverkopers tot theespecialisten en natuurorganisaties, ‘in de keuken’ kijken. Als ik voor mijzelf spreek; ik vind het ontzettend interessant om meer te leren over een bedrijf, over het werk van iemand en wat hem of haar drijft. Ik stel veel vragen, wil graag weten hoe het werkt, wat ze dagelijks doen, wie hun klanten zijn, en zo kan ik nog wel even doorgaan. En ja, dat kost tijd. Commercieel gezien misschien niet handig. Maar wat ik veel belangrijker vind, is dat de klant tevreden en blij is. Dat geeft pas echt voldoening!