Waarom ondernemers weinig omzet halen uit hun nieuwsbrief

Hoe vaak moet ik een nieuwsbrief sturen? Hoeveel zet ik erin? Is een nieuwsbrief niet passé? Vragen die ik regelmatig krijg van ondernemers.

Er zijn een aantal redenen dat je niet datgene haalt uit je nieuwsbrief wat je voor ogen hebt. Hoe komt dat?

1. Teveel content in je nieuwsbrief
Hoe meer onderwerpen, hoe meer keuzestress de ontvanger heeft. En uit onderzoek blijkt dat bij teveel keuzes de kans groot is dat mensen helemaal niet kiezen. Daarom advies: maximaal 3 onderwerpen.

2. Je stuurt de nieuwsbrief niet vaak genoeg
Hoe vaker je van je laat horen, hoe eerder de ontvanger een positieve indruk krijgt. Het is net als met netwerken; hoe vaker je elkaar ziet, hoe beter je elkaar leert kennen.
Maar vinden mensen dat dan niet irritant? Als jij 1x in de maand een nieuwsbrief stuurt met 1 onderwerp zullen mensen het niet irritant vinden en ook niet als spam ervaren.

3. Teveel op sales gericht
Veel nieuwsbrieven zijn vooral op sales gericht en te weinig op het bouwen van een klantenrelatie. Uiteindelijk doe je zaken met een bedrijf of persoon die je aardig vindt en het gunt. En niet met een bedrijf of persoon die je van alles opdringt.

4. Geen psychologische triggers
De lezer maakt onbewust keuzes. Daarom moet je ook inspelen op dat onbewuste. Dat begint bijvoorbeeld al bij het onderwerp. Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief.

5. Geen integratie met social media
Social media en je nieuwsbrief versterken elkaar. Wees daar waar je klanten ook zijn en laat van je horen! Dus zorg er voor dat je nieuwsbrief en social media kanalen op elkaar afgestemd zijn.

(bron: Aartjan van Erkel)

 

This entry was posted in Communicatie, E-mailings. Bookmark the permalink.