Actie in de tent! Dat is wat je wilt als klanten je website bezoeken, je advertentie of brochure lezen of je blog volgen. Hoe? Schrijf actief.
Onze contactgegevens vind je bovenstaand. Daar word je niet echt warm of koud van. Wel?
Wat dacht je van: Bel ons vandaag nog op telefoonnummer… Dat klinkt al veel beter, toch?
De kans is hier veel groter dat je ook daadwerkelijk in actie komt.
Nog een voorbeeld:
Vragen zijn welkom/bij vragen kunt u ons bellen. ‘Zijn welkom’ en ‘kunnen’ geven een keuze aan en daarmee een ontsnappingsmogelijkheid voor je bezoeker. Zoiets als: je mag ons eventueel bellen, maar het hoeft niet. Het maakt ons eigenlijk niet uit wat je doet.’
Bel ons als u vragen heeft… is al veel actiever.
Leidt de tekst jou of leid jij de tekst?
De lijdende vorm zal je vaak ook niet erg helpen. Deze vorm wordt echter wel veel gebruikt. Het zou echter goed kunnen zijn dat je je ervan bewust wordt dat de tekst onnodig langdradig wordt gemaakt door deze vorm.
Deze zin kan ook een stuk minder ingewikkeld worden geschreven, bijvoorbeeld:
De lijdende vorm helpt je vaak ook niet. Velen gebruiken deze vorm echter wel. Je hebt vast in de gaten dat je nodig onnodig lang worden. En een stuk eenvoudiger kunnen.
Welke is beter? Juist: de tweede tekst.
De lijdende vorm neigt naar saaie tekst. Werkwoorden als ‘kunnen,’ ‘worden,’ ‘zijn,’ ‘zullen’ en ‘hebben’ zijn op zich prima, maar creëren vaak afstand. Deze werkwoorden gebruik je wanneer ze op zichzelf staan en geen hulpje zijn voor een ander werkwoord, zoals voltooide tijd: ‘zijn geweest’ ‘kunnen worden gemaakt’, ‘zullen gemaakt zijn.’ De term ‘voltooide tijd’ zegt al genoeg: geen beweging (meer).
Je hoeft de lijdende vorm echter niet ten koste van alles te vermijden. Er zijn momenten dat het je juist helpt, bij voorbeeld bij het beschrijven van een gebeurtenis of situatie.
Laatste voorbeeld voor inspiratie:
Bij interesse kunt u gebruik maken van het contactformulier om u op te geven voor onze workshop. Via de mail wordt u op de hoogte gebracht van de precieze inhoud van de workshop. Afgezien van het feit dat de zin een stuk korter kan, mist de actie om je aan te melden voor de workshop.
Aanmelden voor onze workshop gaat eenvoudig via het contactformulier. U ontvangt van ons een e-mail over het programma.