Zelf schrijf ik regelmatig persberichten en als webredacteur van onder meer De Ondernemer Deventer krijg ik zelf ook persberichten toegestuurd. Wat mij opvalt is dat persberichten of ‘onprofessioneel’ zijn opgezet of juist ontzettend heel veel informatie (teveel dus) bevatten. En met onprofessioneel bedoel ik persberichten waarbij ik denk ‘En wat is nu het nieuws?’. Ik verwijs je daarom nog graag naar 10 tips voor een goed persbericht.
Voorzichtig met innovatief en uniek
Waar je ook voorzichtig mee moet zijn, zijn woorden als: grootste, uniek, enige, nieuw, innovatief en professioneel. Deze woorden staat in de top 50 van meest gebruikte woorden in persberichten. Het woord nieuw staat op nummer 1, niet geheel onlogisch als je bedenkt dat persberichten nieuws brengen. Maar met de andere woorden moet je voorzichtig zijn. Omdat ze zoveel gebruikt worden, hebben journalisten de neiging om juist het tegenovergestelde te denken. Tip: kijk op www.synoniemen.net voor andere woorden die hetzelfde zeggen.