Deze drie dingen doen wonderen voor je verhaal

Marga, Saskia, Petra en Janny hebben één ding gemeen: zij gaven zich op voor de Libelle-rubriek ‘7 jaar jonger’. Het resultaat was verbluffend. Wat een
beetje make-up, een andere bril en goed geknipt haar al niet doen! ‘Zijn ze het echt wel?’ vroeg ik kritisch
kijkend af.

Als tekstschrijver voel ik mij geregeld Rob Peetoom, bekend van zijn luxe haar- en make-upsalons. Waarom? Veel verhalen krijgen ook van mij een frisse en energieke look. Hoe? Een beetje kleur (lees: afwisseling in tekst), een ander outfit (lees: originele invalshoek) en de schaar (lees: schrijven = schrappen) maken ook hier het verschil. metamorfose-tekst_idee

Onlangs nog. VAYA Projects, projectwikkelaar van luxe appartementen en chalets in Oostenrijk, benaderde mij voor hun verkoopbrochure. ‘Het is te zakelijk en teveel van hetzelfde’ was het bezwaar van de opdrachtgever. ‘Het mag veel vlotter’. 

Dus ging de schaar erin, de kwast erover heen en het grijze jasje
eruit. Resultaat? Een vlotte tekst, lekker te lezen, helder en zonder poespas. Opdrachtgever tevreden.

Deze drie dingen doen wonderen voor je verhaal

Variatie
• Wissel lange en korte zinnen af.
• Gebruik synoniemen (in het voorbeeld van het resort, wissel af met appartementen en chalets, het complex, het paradijs of de locatie)
• Schrijf menselijk en ga dicht bij de lezer staan. Wat spreekt hem aan?
• Als het verhaal het toelaat: een opsomming

2. Verrassingseffect
Begin vooral niet steeds met ‘Wij doen..’, Wij kunnen voor u..’. Maar stel eens een vraag? ‘Wat zou u doen als…’ ‘Heeft u dat gevoel ook?’
Wat ook werkt: Gewoon één of twee woorden en dan punt. Even wennen? Valt best mee.
En bekijk het eens vanuit een andere invalshoek. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘de voordelen van..’ maar zeg ‘Maar waarom zou u uw geld in een Oostenrijks appartement steken?’ 

3. Kleur
Geef je verhaal kleur. Denk aan mooie afbeeldingen. Maar ook door figuurlijk tot de verbeelding te spreken. Gebruik woorden die originele associaties oproepen. Waar denk je aan als je de witte pistes ziet? Schrijf met je zintuigen: proef, hoor, voel, ruik, zie. Uiteraard alles zonder te overdrijven!

Probeer het eens zelf. Kom je er toch niet helemaal uit. Bel of mail mij.

 

This entry was posted in Communicatie, Copywriting, Creativiteit, Magazines, storytelling, Taal & tekst, Tekst schrijven, Tips. Bookmark the permalink.