Het geheim van een goed persbericht

Redacties en journalisten van kranten en tijdschriften ontvangen veel persberichten per e-mail. Of jouw bericht gelezen wordt, heb je grotendeels zelf in de hand. Het draait allemaal om AANDACHT. Aandacht voor de redactie of journalist en aandacht voor je persbericht. Als je je hier van bewust bent, is de kans zeer groot dat jouw persbericht gelezen wordt.

1. Een heldere onderwerpregel in je e-mail
De onderwerpregel in je e-mail bepaalt of je persbericht gelezen wordt of niet. Besteed hier daarom veel aandacht aan. Maar wat zet je in de onderwerpregel? Vermeld hier de kern van je artikel op een positieve manier en waarom dit voor lezers belangrijk is. Bedenk twee dingen: de journalist zelf moet het aanspreken én de journalist moet denken ‘Hé, dat is interessant voor mijn lezers’.

2. Een beleefde en persoonlijke aanhef
Spreek de ontvanger persoonlijk en beleefd aan. Dus liever niet ‘Hoi beste redactie’ of ‘Hallo beste redactie’, maar wel ‘Hallo Erik’, ‘Beste Erik’ of ‘Geachte heer Bos’.

3. Persbericht als bijlage
Gebruik je e-mailbericht om je persbericht kort toe te lichten. Het officiële persbericht voeg je toe als aparte bijlage of onderaan je e-mail.

4. Geef een samenvatting
Bedenk dat je je persbericht niet stuurt naar een krant, website of magazine, maar naar een persoon die meestal niets van het onderwerp afweet. Daarom geef je in je e-mailbericht een heldere en persoonlijke samenvatting van je persbericht. Zie het als een elevator pitch in de vorm van een tweet. Waar gaat het over en waarom zou het interessant zijn voor de journalist?

5. Maak het de journalist makkelijk
Zorg dat je persbericht er verzorgd en professioneel uit ziet. Bij wijze van spreken zou de journalist het één op één kunnen plaatsen. Dus geen commercieel verhaal, maar wel feiten, interessante citaten en uiteraard correct Nederlands.

6. Denk mee
Voor een journalist is het prettig als je graag wilt meedenken om het nieuws nog beter op de lezers af te stemmen. Bijvoorbeeld door te zeggen: “Wij denken graag mee hoe we dit nieuws nog beter af kunnen afstemmen op uw lezer. Mocht u daarom meer informatie of bijvoorbeeld uitspraken willen hebben, laat het ons gerust weten”.  Hiermee laat je zien dat je de journalist wilt helpen om interessant nieuws te brengen.

7. Voeg een ‘cadeautje’ toe
Voeg aan je persbericht altijd een foto, grafiek, infographic of ander relevant beeldmateriaal toe. Dat maakt je persbericht veel interessanter.

This entry was posted in e-mail, E-mailings, Grammatica, Public Relations, Taal & tekst and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.