Onlangs las ik een interessant artikel over lettertypes en hoe ze sitebezoekers beïnvloeden. Of we een tekst wel of niet mooi vinden, beïnvloedt ons gedrag niet. De leesbaarheid van een tekst doet dat wel. En dat heeft weer te maken met het lettertype. Daar ben je je niet bewust van, totdat je een slecht leesbare tekst tegenkomt. Dit heeft effect op je beleving van de website en de interpretatie van de boodschap.
Handgeschreven vs. standaard?
Teksten in een slecht leesbaar, handgeschreven lettertype worden negatiever ervaren dan wanneer dezelfde tekst in een standaardlettertype wordt geschreven. Onlangs verscheen hierover een interessant artikel op ConsumPsy waarin wordt aangetoond dat een tekst die snel leesbaar is, beter converteert dan een tekst die er persoonlijker uitziet.
Rustpuntje
Echter, een handgeschreven lettertype kan daarentegen in een langere tekst ook voor een visueel rustpunt zorgen in je tekst. Hierdoor wordt je boodschap juist weer beter ontvangen. Mits het op de juiste grootte, kleur en regelafstand wordt toegepast.
Welk lettertype past nu bij jouw website?
Met een zorgvuldig gekozen lettertype kun jij dus het gedrag van je sitebezoekers beïnvloeden. Als je een lettertype kiest, is het daarom goed om rekening te houden met drie dingen:
- De content: hoeveel en welke soorten informatie staan er op je website?
- De context: wat is het doel van je website (overtuigen, informeren, educatie, etc.)?
- De eindgebruiker: voor wie is de informatie bedoeld? Is de lezer jong of oud? Heeft de gebruiker veel of weinig tijd?
Drie tips:
1. Gebruik tussenkopjes en alinea’s
Een volwassene leest gemiddeld 200-250 woorden per minuut. Tel het aantal woorden, dan weet je ook hoe lang de lezer er ongeveer over doet om jouw boodschap te lezen. En als je weet dat men over het algemeen niet uitgebreid leest op een website, is het zaak om je tekst beknopt te houden. Heb je een langere tekst? Deel deze dan op in alinea’s met tussenkoppen.
2. Meer ‘wit’
Zorg voor voldoende witruimte en marges. Daarmee oogt een tekst rustiger en leesbaarder.
3. Belangrijke informatie
Probeer eens met een frisse blik naar je website te kijken. Wat zie je het eerst? Wat valt het meeste op? Wat zie je daarna? Lukt het om snel een stuk tekst te scannen op belangrijke informatie? Als de hiërarchie van een tekst niet in één oogopslag duidelijk is, zorg dan voor meer contrast tussen de verschillende soorten koppen en hoofdtekst. Bijvoorbeeld door een sterker verschil in tekstgrootte, kleur, lettertype, of lettersoort (bold, regular, etc.).
Meer weten? Het volledige artikel vind je op frankwatching.nl.