Schrijf je voor Google of voor je klant?

‘Maakt me niet uit wat je er op zet, als ik maar gevonden word’. Een reactie van een klant voor wie ik internetteksten geschreven heb. De klant, een vloerenleverancier, wilde niets anders dan gevonden worden op internet. De inhoud van de tekst boeide hem niet. En dat was meteen mijn dilemma. Want wat heb je er aan als je wel gevonden wordt, maar je je bezoekers belast  met ‘lariekoek’? Niets! Sterker, kans is groot dat je bezoekers direct weer weg zijn. Hoe ga je hier mee om?

Creatief met wintersport
Omdat Google weegt hoe vaak een trefwoord op een pagina voorkomt, moet je creatief met tekst omgaan. Gewoon honderd keer het trefwoord ‘wintersport’ op een pagina plaatsen werkt echter niet, daar geeft Google je strafpunten voor. De tekst moet wel ‘echte’ tekst zijn.

Dus maken de tekstschrijvers van bijvoorbeeld Neckermann teksten waar heel vaak ‘wintersport’ in voorkomt. Niet alleen door het plaatsen van allerlei links maar ook met verhalen over bijvoorbeeld wintersport in Italië. Hier kun je heel creatief in zijn.

Herhaling
Bij Google draait het om ‘hoe meer hoe beter’. Hieronder zie je de links uit de footer van vakantieaanbieder Neckermann. Kennelijk is gevonden worden op ‘wintersport’ belangrijk.

wintersport

“Daar doe ik niet aan mee”
Er zijn echter ook partijen die het niet doen. Wehkamp bijvoorbeeld. Dirk van den Bogaart van Wehkamp: “De teksten die in de voorbeelden te zien zijn, zijn puur voor zoekmachines geschreven en niet voor de bezoekers van die website. Dit soort optimalisaties vinden we niet passen bij de uitstraling die we als merk wehkamp.nl willen hebben. We tonen daarom alleen relevante content op onze website die waardevol is voor onze bezoekers. […] Op de lange termijn is dat veel waardevoller voor de kracht van ons merk.” (bron: Frankwatching)

Oplossing?
Punt is echter; SEO (Google-vriendelijke teksten) werkt wel. Ondanks dat het niet de mooiste teksten oplevert. Als tekstschrijver kies ik daarom voor de gulden middenweg. Schrijf ik Google-vriendelijke teksten, dan zorg ik dat de zoekwoorden er zo veel mogelijk in voorkomen. De teksten plaatsen we echter op een onopvallende plek op de website. De klantvriendelijke teksten schrijf ik ook echt voor de bezoeker, dus prettig leesbaar en interessant. Deze teksten plaatsen we prominent op de website. En zo zijn bezoeker en opdrachtgever beide tevreden!

This entry was posted in Communicatie, SEO, Taal & tekst, Websites and tagged , , , , . Bookmark the permalink.