Hoe schrijf je zo effectief mogelijk een goede tekst? Volg deze vier stappen en je hebt het fundament van jouw verhaal. En het mooie is: je kunt het voor praktisch iedere tekst gebruiken, van eenvoudige flyer tot uitgebreide website.
1. Bepaal je doel
Wat wil je met je tekst bereiken? Is dat mensen enthousiasmeren, de lezer verleiden tot aankoop, of informeren over veranderingen binnen je bedrijf? Je doel bepaalt mede de toon of voice en de insteek van je verhaal.
2. Ken je lezer
Voor wie is je verhaal bedoeld? Probeer dit zo concreet mogelijk te omschrijven. Niet: alle ouderen, maar wel ouderen vanaf 65 jaar met een eigen woning. Leef je in in je lezer stel jezelf de vraag ‘Wat is voor hem/haar belangrijk’? Belangrijk is ook hoe is het met de voorkennis van je lezer is. Wat weet hij al van het onderwerp af?
3. Verzamel informatie
Als je weet wat je wilt vertellen en aan wie is de volgende stap het verzamelen van informatie. Dit geldt voor alle soorten teksten, van wervende advertentieteksten tot een informerend artikel of reportage. Ga op onderzoek uit. Dat kan door met mensen te praten, bijvoorbeeld je klanten of medewerkers, maar ook op internet en in vakbladen is veel informatie te vinden. Heb je genoeg informatie? Maak dan een selectie. Niet alle informatie en bronnen zal bruikbaar of relevant zijn. Schrijven is schrappen. Zorg dat je to the point blijft!
4. Maak ruwe opzet
Je kunt ervoor kiezen om gewoon te gaan schrijven. Voor een korte tekst voor bijvoorbeeld een advertentie of mailing kan dat prima, maar ga je aan de slag voor een brochure, website of interview dan is het verstandig een indeling te maken. Met andere woorden: hoe bouw je je artikel op? De informatie die je wilt verwerken, geef je een plek. Zorg voor logische ‘bruggetjes’ tussen de onderdelen van je tekst, er moet vaart in je verhaal zitten. Zonder ruwe opzet is de kans groot dat je heel veel tijd kwijt bent om er uiteindelijk een goedlopend verhaal van te maken.