Hoe schrijf je een geloofwaardige advertorial?

Je ziet het vaak in magazines. Artikelen die objectief lijken, maar kijk je even bovenaan de pagina, dan staat er ‘advertorial’. Of met andere woorden, een advertentie in een redactioneel jasje. En ze zijn er in allerlei vormen en maten, van haarkleurtesten van Andrélon en een weekje op pad met de Renault Clio tot beleggingsadvies van de ING en het verhaal van een kinderverpleegkundige van Artsen zonder Grenzen. Niets mis mee! En als je het goed aanpakt, heeft een advertorial zeker een toegevoegde waarde.

Maar hoe maak je het geloofwaardig en interessant? 4 tips

1. Gebruik cijfers
Cijfers doen het altijd goed. Stel dat je schrijft over een afslankproduct, dan kun je bijvoorbeeld alarmerende cijfers over de risico’s van overgewicht gebruiken. Check overigens altijd wel de feiten!

2. Voorzichtig met citeren
Door mensen aan het woord te laten met een positieve ervaring, komt je verhaal geloofwaardiger over. Maar pas op voor overenthousiaste verhalen. Het citaat ‘Ik zit beter in mijn vel en kan eindelijk weer lekker fietsen met vriendinnen’ is acceptabel. Maar ‘Geweldig! Ik voel mij als herboren!’ is overdreven.

3. Wees kritisch
Stel gerust kritische vragen. Dat geeft je vaak nog beter de kans om uit te leggen waarom dat product zo goed is. Nadelen mogen ook genoemd worden. Sterker nog, door nadelen of lastige punten te benoemen kun je ze weerleggen wat je verhaal geloofwaardiger maakt. Als we het voorbeeld van het afslankproduct erbij halen: schrijf dan gerust over het feit dat het gros van de mensen een dieet niet vol houdt. Ga in op bijvoorbeeld de valkuilen, emoties en andere uitdagingen.

4. Maak het interessant
Als je wilt dat je advertorial gelezen wordt, maak het vooral niet een commercieel verhaal, maar vertel een verhaal, geef tips, ideeën, een kijkje achter de schermen. Schrijf in ieder geval een interessant verhaal dat prettig leest.

 

 

This entry was posted in Blog, Creativiteit, interview, Magazines, Public Relations, storytelling, Tekst schrijven, Tips. Bookmark the permalink.