De link is zo gelegd… 5 tips

Hyperlinks. Websites staan er vol mee. Klik hier. Vraag nu aan. Lees verder. Bestel nu. Allemaal bedoeld om je te verleiden. Verleiden om verder te lezen, te bestellen, te liken en noem maar op.

Maar dat is niet het enige. Hyperlinks zijn superbelangrijk voor je website. Goede hyperlinks zorgen ervoor dat je beter scoort in Google. Maar dan moet de hyperlink wel duidelijk zijn. Dus niet ‘klik hier’, want daar kan Google niet veel mee.
Maar wat dan wel?

Ik geef je 5 handige tips.

1. Wees duidelijk
Het klinkt logisch, maar in praktijk komt het toch voor: een hyperlink die naar een hele andere pagina linkt dan je verwacht had. Je hebt bijvoorbeeld geklikt op Meer informatie en vervolgens krijg je een pagina te zien waarop je allerlei gegevens in moet vullen om een folder aan te vragen. De naam Vraag meer informatie aan zou in dit geval passender zijn geweest.

2. Wees consequent
We blijven even bij de link Meer informatie. Die kun je op meerdere pagina’s van je website zetten. Voor de lezer is het dan wel duidelijker als je op alle pagina’s dezelfde benaming aanhoudt. Dus niet de ene keer Meer informatie en op een andere pagina Download hier de folder.

3. Vermijd Klik hier
Klik hier
zie je veel op websites. Het is makkelijk en ook duidelijk wat je moet doen. Maar de woorden Klik hier zijn in feite nietszeggend. Google kan er in ieder geval niets mee. Bovendien zijn ze omslachtig, want Klik hier staat nooit alleen, zoals Klik hier voor meer informatie of Dit product morgen in huis? Klik hier!
Veel beter is:
Bestel je producten vandaag, morgen in huis

4. Houd het kort
Niet altijd is er veel ruimte voor een hyperlink, denk aan een link in een menu. Dat is kort het credo. Dus Bestellen in plaats van Bestelprocedure. Is er wel meer ruimte, zoals in een tekst, dan mag het uiteraard wat langer. Bijvoorbeeld: Download hier het antwoordformulier of Vraag vandaag nog het gratis proefpakket aan.

5. In de tekst of apart?
Hyperlinks in de tekst worden anders gelezen dan wanneer je ze apart zet. In het eerste geval kan het zelfs irritant zijn als het teveel is. Ook is de kans groot dat de bezoeker niet de hele tekst leest, maar als doorklikt. En de vraag is of je dat wilt. Dus als je veel links hebt of je wilt dat de hele tekst gelezen wordt, zet je links dan apart.

 

 

This entry was posted in Communicatie, E-mailings, SEO, Tekst schrijven, Tips, Websites and tagged . Bookmark the permalink.