Gestrikt! Hoe verpak jij je verhaal?

Laten we eerlijk zijn, als je een website of blog bezoekt, ga je niet meteen alles lezen. Je Blog_leesbarecontentscant het snel en bepaalt dan of het interessant is om meer te lezen of niet.  Waar of niet?

Als je dan meteen een hele lap tekst ziet, heb je al gauw de neiging om direct weg te klikken. Veel te veel! En dat is precies wat je NIET wilt als iemand op jouw website of blog kijkt.

En daarom is het de kunst om je informatie zo te verpakken, dat je bezoekers het WEL gaan lezen. Zie het als een cadeautje. Hoe mooier je het ‘verpakt’, hoe leuker en makkelijker het is om te lezen.

Hierbij de zes beste tips hoe je dat voor elkaar krijgt!

1. Houd je alinea’s kort
Korte stukken tekst zijn makkelijker te verwerken. Bovendien geeft de witruimte ertussen rust en dus kunnen bezoekers meer lezen. Hoe lang een alinea mag zijn? Houd gemiddeld 3-4 zinnen aan. Er is geen gouden regel, het hangt helemaal af van je vertelt. Zorg in ieder geval voor balans. Een iets langere alinea? Houd de volgende dan wat korter.

2. Gebruik subkoppen
Subkoppen geven je bezoekers overzicht. Bezoekers kunnen heel snel en makkelijk door je hele verhaal heen scrollen. En ze kunnen die stukken eruit halen die ze interesseren.

3. Gebruik opsommingen/lijstjes
Lijstjes zijn makkelijk, geven overzicht maar bovenal; ze zorgen voor afwisseling. Je lezer krijgt even rust.

4. Gebruik goede afbeeldingen
Niet voor niets zijn Instagram, Pinterest en YouTube populair. De meeste mensen zijn namelijk visueel ingesteld. Een tekst wordt dan ook leuker én interessanter als je het afwisselt met afbeeldingen. Bijvoorbeeld: foto’s, infographics, een kort filmpje, grafieken en illustraties. Een aantal handige sites voor gratis afbeeldingen zijn:
Freepik
Pixabay
Freepixels
Flickr (kies hier wel voor commercial use allowed)

5. Highlight belangrijke woorden
Als je spreekt, leg je de nadruk op woorden en zinnen door deze duidelijker uit te spreken of door je toonhoogte te veranderen. In een geschreven tekst is het niet anders. Door woorden ‘vet’, ‘onderstreept’ of ‘cursief’ te maken, laat je ze meer opvallen en geef je aan dat ze belangrijk zijn. Je lezer kan bovendien meteen de essentie uit een zin halen.

6. Gebruik een duidelijk lettertype
Hoe leuk sommige lettertypes (fonts) ook zijn, je maakt je lezer het meest blij met een duidelijk en dus leesbaar lettertype. Denk aan Arial, Verdana of Times New Roman. Gebruik ook niet allerlei fonts door elkaar, dat verstoort alleen maar. Variëren in lettergrootte kan wel. Zet (sub)koppen bijvoorbeeld op 12 punten, de bodytekst op 11 of 10 punten.

This entry was posted in Communicatie, Copywriting, storytelling, Tekst schrijven, Tips and tagged . Bookmark the permalink.