Een effectieve advertorial: 5 tips

Een effectieve advertorial: 5 tips

Een advertentie plaatsen is voor veel ondernemers verleden tijd. Want, wat is het effect? Daarentegen kan een advertorial wél effect hebben, mits je het goed aanpakt. Ik geef je graag 5 tips voor een effectieve advertorial.

Wat is een advertorial?
In het kort is een advertorial een advertentie met een informatieve inhoud. Oftewel een advertentie met een redactionele inhoud waarin ruimte is voor meer uitleg. Veelal in de opmaak van de stijl van het magazine of andere uitgave. Bovenin de advertorial staat ook altijd het woord ‘advertorial’. Uit onderzoek blijkt dat een advertorial 80% meer effect heeft dan een reguliere advertentie.

Tip 1: Geef de lezer nuttige informatie
Ondanks dat je de advertorial gebruikt voor jouw commerciële verhaal, moet je de lezer het gevoel geven dat dit niet zo is. Nee, geef de klant nuttige informatie waaruit jouw expertise blijkt. Geef bijvoorbeeld tips, maak gebruik van quotes en geef praktijkvoorbeelden. Zorg daarbij dat de advertorial nieuwswaarde heeft en inspeelt op de actualiteit en/of behoefte van je lezer. Is er bepaalde informatie die extra aandacht vraagt? Zet dit in een kader.

Tip 2: Schrijf zakelijk en feitelijk
De advertorial is een verhaal gebaseerd op feiten. Dus overdrijf niet en gebruik het vooral niet om te melden hoe goed je product of dienst wel niet is.

Tip 3: Een klant aan het woord
Jouw verhaal komt nog veel geloofwaardiger over als je een klant aan het woord laat. Deze klant vertelt over zijn ervaringen met jouw product of dienst. Plaats er bij voorkeur ook een foto van de klant bij en in ieder geval zijn naam en/of bedrijfsnaam.

Tip 4: Verzorgde opmaak
Veelal wordt de advertorial opgemaakt in de stijl van het medium. Mocht dat niet het geval zijn, zorg dan voor een opmaak dat lijkt alsof het een redactioneel artikel is. Dat maakt je verhaal geloofwaardiger. Plaats ook een afbeelding of illustratie bij je verhaal. Dat trekt de aandacht. Maak verder gebruik van pakkende tussenkoppen en teaders (opvallende passages uit je verhaal die je uitvergroot en daardoor extra opvallen)

Tip 5: Vermeld je gegevens
Beschrijf in een paar korte zinnen je bedrijfsprofiel. Gebruik hiervoor een apart tekstblokje Vergeet uiteraard niet je contactgegevens en bedrijfsnaam te vermelden. Heeft de lezer interesse, dan weet hij in ieder geval waar hij moet zijn.

Bekijk hier een voorbeeld van een advertorial

This entry was posted in Communicatie, Magazines, Spelling, Taal & tekst and tagged , , . Bookmark the permalink.