Het jaar van de nieuwsbrief

Nieuwsbrieven? Is dat niet heel erg 1.0? Nee! Sterker nog, de nieuwsbrief is terug van eigenlijk nooit weggeweest. En wel om twee trends:
1. personalisatie van nieuwsbrieven
2. expertnieuwsbrieven

Trend 1. Persoonlijke nieuwsbrieven
Met personaliseren wordt niet zozeer een nieuwsbrief op naam bedoeld, maar meer personalisatie wat betreft inhoud. Het mooie van online mailings, is dat je heel veel kunt meten. Aan de hand van interesses, eigenschappen, bestedingen en andere beschikbare data kun je je klanten opdelen in groepen. Diverse bedrijven hebben zich hierin gespecialiseerd en technologie├źn ontwikkeld. Ik ga geen namen noemen, maar als je googlet op ‘nieuwsbrieven personaliseren’ kom je een eind.

Trend 2. Expertnieuwsbrieven
Hierbij geen personalisatie op inhoud. Nee, alle ontvangers krijgen hetzelfde nieuws. Wat de expertnieuwsbrief interessant maakt, is dat het een verzameling is van een aantal artikelen van een expert. Hij is de kenner op een bepaald vakgebied en verzamelt informatie die voor jou interessant is. Die expert kan zijn een journalist, opinieleider, trendwatcher, bekende ondernemer, et cetera. Handig, zo hoef je niet zelf te zoeken om weer op de hoogte te zijn. Deze nieuwsbrieven zijn vaak eenvoudig van opzet, willen je ook niets verkopen, maar gaan puur voor de informatie. Ook fijn!

Maar hoe vertaal je de expertnieuwsbrief naar je eigen bedrijf?
Je hoeft geen opinieleider te zijn om zelf ook een expertnieuwsbrief samen te stellen. Kijk naar bijvoorbeeld de actualiteit. Wat is er op jouw vakgebied actueel, waar wordt veel over geschreven? Verzamel een aantal voor jou interessante artikelen, video’s, links en deel die. Denk ook aan lijstjes van bijvoorbeeld interessante onderzoeken en boeken.

Succes ermee!

 

This entry was posted in Blog, e-mail and tagged , , , . Bookmark the permalink.