De kracht van een citaat

Ik gebruik graag citaten in de teksten die ik schrijf. In persberichten, brochures, website en mailings. Waarom? Nou, ze zorgen niet alleen voor variatie maar citaten zijn vooral echter en daardoor overtuigender.

Citaten zijn overtuigender
Stel, je wilt je huis verkopen en zoekt een goede makelaar. Vertrouw je dan op de website van makelaar X met een heel verhaal over zijn diensten? Of vertrouw je op die goede kennis die haar huis onlangs nog verkocht heeft via makelaar Y en erg enthousiast is?

Op die goede kennis dus. En daarmee ben je niet de enige. Dus waarom zou je de ervaring van die goede kennis niet gebruiken in je commerciële tekst?

Vergelijk:
A. Wat maakt ons anders dan andere makelaars? En waarom zou je ons inschakelen? Twee goede en terechte vragen. Antwoord is: maximale en oprechte aandacht voor jou als klant. Met persoonlijke aandacht, verstand van zaken en oog voor detail.

B. Wat maakt ons anders dan andere makelaars? En waarom zou je ons inschakelen? Twee goede en terechte vragen. Antwoord is: maximale en oprechte aandacht voor jou als klant. Met persoonlijke aandacht, verstand van zaken en oog voor detail.

Of zoals één van onze klanten het treffend verwoordt:
“Zeer kundige makelaar met achter zich een enthousiast team met altijd spontane reacties op je vragen. Gewoon een makelaarskantoor zonder drempels dat ook in niet gemakkelijke tijden zijn uiterste best voor je doet!”

Twee dezelfde teksten waarbij de B-versie aangevuld is met de ervaring van een klant. En dat maakt die tekst meteen een stuk overtuigender, alsof je aan het praten bent met diegene.

Citaten? Overal op hun plaats!
Persbericht
Een journalist neemt een citaat vaak letterlijk over in de krant of op de website. Waarom? Omdat ze net als bij commerciële teksten veel meer tot de verbeelding spreken. Dus schrijf je kernboodschap in de vorm van een citaat.
E-mailing
Maak de ontvanger direct nieuwsgiering en verwerk een (kort!) citaat in de onderwerpregel van je e-mail.
Brochure/website
In een brochure laat je een citaat extra opvallen door het in een kader te plaatsen bij een afbeelding van je product of dienst. Wat ook goed werkt, is het citaat in een extra groot lettertype als ‘quote’ plaatsen tussen teksten.

Dus, wil je overtuigen? Laat dan iemand anders aan het woord. Een klant, medewerker of directeur. En schrijf het op zoals ze het vertellen, want hoe authentieker hoe geloofwaardiger.

 

 

This entry was posted in Communicatie, Creativiteit, e-mail, Grammatica, Taal & tekst, Websites and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.