Nog even en we klimmen weer in de pen voor de jaarlijkse kerstkaart. Hoewel het aantal kerstkaarten per post ieder jaar wat afneemt, zijn we in Nederland nog steeds kampioen kerstkaartsturen in Europa. Want ja, een kerstkaart sturen ‘hoort er bij’ voor veel bedrijven.
De vraag is alleen: hoe val je op tussen al die kaarten? Wat mij betreft is dat maar met één ding, namelijk De Persoonlijke Kerstwens. Want de beste manier om aandacht te krijgen van je klant, is door het te geven. Een kaart is in feite ook bedoeld om contact te maken, dus doe dat ook.
Tips voor een persoonlijke groet:
1. Schrijf je kerstgroet met blauwe pen (de standaardtekst Prettige Kerstdagen… is vaak zwart gedrukt)
2. Begin ook met de naam van de ontvanger, bijvoorbeeld Beste Wim.
3. Bedank je relatie voor de mooie opdracht(en) van afgelopen jaar
4. Spreek je waardering uit voor de samenwerking
5. In geval dat je ook op de hoogte bent van de persoonlijke situatie van je relatie, kun je ook daar iets over schrijven (misschien gaat diegene op wintersport met Kerst, is hij net verhuisd, wordt hij/zij papa of mama, gaat diegene volgend jaar zijn droomreis maken, et cetera)
6. Sluit af met een kerstwens (fijne dagen….)
7. Sluit af met je naam duidelijk leesbaar
Besteed er even wat meer tijd aan om er een persoonlijke touch aan te geven met een persoonlijke noot. Die extra aandacht zijn jouw relaties vast en zeker waard! En laten we eerlijk zijn, als je zelf een kaart ontvangt met een persoonlijke noot, dat waardeer jij toch ook?