Meer retweets: 5 tips

Mensen gebruiken social media om verschillende redenen. Ze willen dingen delen, laten zien wie ze zijn, contacten onderhouden, zelfontplooiing of om erkenning te krijgen. De laatstgenoemde kan bijvorbeeld door het krijgen van retweets. Maar hoe krijg je die?

Wat is een retweet (afgekort RT)?
Een retweet geeft aan dat je volgers je Twitterbericht op prijs stellen en/of interessant vinden. Jouw bericht bereikt met een RT een grotere doelgroep. Maar een retweet krijg je niet zomaar. Daarvoor moet een Twitterbericht wel een bepaalde ‘eisen’ voldoen.

1. Gebruik links

Maak gebruik van links in je Twitterberichten. Veel berichten die worden geretweet hebben een link. Om te zorgen dat je bericht niet te lang wordt kun je gebruikmaken van tools als Ow.ly of Bit.ly om de url korter te maken.

2. Vraag actief om een retweet

Uit onderzoek blijkt dat een bericht met ‘please retweet’ of ‘please RT’ grote kans hebben om daadwerkelijk geretweet te worden. Houd rekening met het aantal karakters. Want bij een retweet komt nog een Twitternaam.  Maak je Twitterbericht dus niet te lang en houdt ongeveer 20 tekens over.

3. Praat niet over jezelf

Natuurlijk mag je op Twitter over jezelf praten, maar wil je zorgen dat mensen jouw berichten met hun volgers delen is het raadzaam om dit niet (vaak) te doen. Deel dus informatie waar jouw volgers op zitten te wachten.

4. Kom met nieuwe en relevante informatie

Plaats tweets met nieuwswaarde en grappige berichten. Deze hebben de meeste kans om geretweet te worden. Denk na of je volgers zitten te wachten op je bericht. Heeft de tweet voor hen meerwaarde? Twitteraars willen hun netwerk graag op de hoogte brengen met voor hen relevante informatie.

5. Tweet over Twitter

Ook blijkt dat tweets die over Twitter gaan met 200 procent vaker worden geretweet dan berichten die over Facebook gaan. Heb je dus een nieuwtje over de microblogsite of een handigheidje? Deel dit met je volgers en de kans is groot dat zij het delen met hun netwerk.

En verder handig om te weten:
Tweets van 71 tot 100 karakters hebben de meeste kans om geretweet te worden. Daarnaast kun je het beste op vrijdag tussen 12 uur en 2 uur berichten plaatsen. Ook het gebruiken van een hashtag (#) kan helpen bij meer retweets.

Klik op onderstaande infographic voor grote afbeelding (bron: frankwatching.com)

This entry was posted in Communicatie, Social media, Taal & tekst, Websites and tagged , , . Bookmark the permalink.