Zakendoen met een tekstschrijver: 7 tips

Iedereen die een beetje denkt te kunnen schrijven, kan zichzelf tekstschrijver noemen. Bovendien schrijven tekstschrijvers heel veel verschillende soorten teksten. Dat is goed om in het achterhoofd te houden als u een tekstschrijver wilt inschakelen.

Daarom 7 adviezen/tips voor het zakendoen met een tekstschrijver.

1. Werkzaamheden
Een tekst is een onderdeel van een product (flyer, poster, brochure…). Naast het schrijven van de tekst, kunt u de tekstschrijver ook vragen voor werkzaamheden zoals drukproefcontrole, begeleiding van drukwerk, vormgeving en begeleiding van het hele traject (traffic).

2. Past de tekstschrijver bij de opdracht en uw bedrijf?
– Inlevingsvermogen: kan hij/zij zich goed inleven in de wensen/ideeën van de doelgroep en problematiek?
– Analyse: kan hij/zij verbanden leggen en weet hij genoeg af van het onderwerp?
– Schrijfvaardigheid: iedere tekstschrijver heeft zijn eigen stijl. Dat moet wel aansluiten op de stijl van uw bedrijf. Vraag daarom een paar voorbeelden van geschreven teksten.

3. Vraag om een helder voorstel
Zorg dat u weet waar u aan toe bent en wat u van de tekstschrijver kan verwachten. Vraag om een duidelijk voorstel waarin afspraken, tarieven e.d. helder zijn omschreven.

4. Betrek de tekstschrijver tijdig bij uw plannen.
Door een tekstschrijver op tijd te betrekken bij het project, voorkomt u mogelijk onnodig tijdsdruk.

5. Zorg voor een heldere communicatie en samenwerking.
Hoe beter de samenwerking, hoe beter het eindresultaat. Neem dan ook de tijd voor overleg en briefing.

6. Zorg voor een goede en vooral realistische planning.
Naast een tekstschrijver zijn er vaak ook een vormgever, webdesigner, drukker, fotograaf bij het project betrokken. Ze werken allemaal onafhankelijk van elkaar. Om tot een goed eindresultaat te komen, is een goede en vooral realistische planning essentieel.

7. Hoe vind je een goede tekstschrijver?
Mond-tot-mond reclame is vaak het beste. Vraag daarom collega-ondernemers en andere mensen in uw netwerk of zij een tekstschrijver kennen. Iemand op het oog? Neem de tijd voor de kennismaking. De belangrijkste vragen hierbij zijn: klikt het en kan ik van deze persoon op aan?

 

This entry was posted in Algemeen, Communicatie, Taal & tekst and tagged , , , , . Bookmark the permalink.