Je website, brochure en mailing zien er gelikt uit. En toch krijg je weinig reacties van potentiële klanten. Hoe kan dat? Worden jouw klanten wel ‘blij’ van jouw verhaal? Hierbij vier tips die je helpen.
Tip 1: Zet je klant centraal
Fijn dat je de beste bent, scherpe tarieven hebt, 24 uur per dag klaar staat, et cetera. Maar dat is niet het belangrijkste voor jouw klant. Hij heeft een vraag, een probleem en zoekt een oplossing. Dat is wat hij wil. Dus…vertel je klant hoe jij hem kan helpen. ‘Iedere ochtend heerlijk warme voeten?’ klinkt toch aantrekkelijker dan ‘wij bieden vloerverwarming op maat’.
Tip 2. Spreek in gewone mensentaal
Vergeet vakjargon en schrijf in gewone mensentaal. Taal die iedereen begrijpt. Dat leest een stuk prettiger. En als het dan toch onoverkomelijk is, geef kort aan wat het betekent.
Tip 3. Citaten overtuigen
Zakendoen is een kwestie van vertrouwen, daarna komen pas je product of dienst. Geef je mailing, brochure of website een vertrouwd gezicht en wie kunnen dat beter dan je medewerkers en je klanten? Laat hen aan het woord door ze te vertellen waar ze voor staan en waarom ze bij jou kopen.
Tip 4: Vraag de klant om actie
Een goede commerciële tekst (brochure, website, mailing) kan niet zonder call to action. Met andere woorden, je vraagt je klant om actie te ondernemen. Net als in een persoonlijk verkoopgesprek. En die call to action hoeft niet direct te zijn ‘koop of bestel nu’. Dat kunnen ook zinnen zijn als ‘Vraag nu onze gratis brochure aan’ of ‘Bel onze IT-specialist Martijn op 070 534 64 555’. Je haalt je klant als het ware een stapje dichterbij.
Tip: zorg wel dat je oproep duidelijk zichtbaar is, dus niet ergens onderaan maar zet het gerust bovenaan een pagina of in het midden van je verhaal.