Wat is jouw verhaal?

Als tekstschrijver en journaliste ben ik altijd op zoek naar het verhaal achter een product of de mens. Het gaat niet om de vraag ‘wat?’, maar vooral om het ‘waarom’? Mensen houden van verhalen. Het maakt jou persoonlijker en je product tastbaarder. storytelling

Ik ken een ondernemer met een eigen wijnwinkel. Hij verkoop niet zozeer wijnen, maar wijnen met een verhaal. Van Napolitaanse wijn waar buffels tussen de wijnranken voor het biologisch-dynamische effect zorgen tot swingende wijn van een oud Amerikaanse rocker. Over iedere wijn weet hij een verhaal te vertellen. Ook achter de man zelf zit een verhaal. Ooit als student heel erg bezig met wijn, toen jarenlang in de wereld van het grote geld gewerkt en nu sinds een jaar zijn jongensdroom waargemaakt, een eigen wijnwinkel. Je begrijpt het al: voor mij een schat aan verhalen! En zijn klanten? Die gaan nooit zonder wijn de winkel uit.

Een goed verhaal werkt. Waarom? Je onderscheidt je niet zozeer door het product of dienst dat je levert, maar wel door jouw verhaal. Dat is uniek en maakt waarom mensen graag met jouw zaken willen doen. Je product of dienst gaat als het ware leven, het wordt tastbaar voor de klant. Bovendien wordt een verhaal veel beter onthouden dan cijfers over hoe goed je product wel niet is. Ook als ondernemer zou je een verhaal moeten hebben. Het gaat de klant niet zozeer om wat je doet. Maar vooral om waarom je het doet. Je passie, gedrevenheid, je ervaringen, je doelen, je avonturen, et cetera.

Een paar ideeën voor jouw eigen verhaal:
1. Waarom doe je wat je doet?
2. Wat is je passie voor je werk?
3 . Was je in je (vroege) jeugd ook al bezig met wat je nu doet?
4. Heb je ooit iets meegemaakt waardoor je dacht ‘Dat ga ik anders doen’.
5. Waar komt je product vandaan (de oorsprong)?
6. Hoe is het ontstaan?
7. Hoe wordt het gemaakt?
8. Als je jouw product zelf hebt bedacht/ontworpen, zo ja waarom en hoe is dat gegaan?

Nog een paar tips voor het vertellen zelf:
1. Laat je enthousiasme en gedrevenheid zien.
2. Vertel beeldend: gebruik metaforen en vertel wat er te zien, te horen of te ruiken is.
3. Gebruik ‘blije’ en enthousiaste woorden: vertel niet over wijndrinken maar bijvoorbeeld over wijn beleven, de volle smaak die je tong streelt, je proeft de zon….
4. Laat emotie zien. Een lach, een ontroering.

 

This entry was posted in Algemeen, storytelling, Taal & tekst and tagged , , , , . Bookmark the permalink.